Pagina's

vrijdag 17 juli 2015

Column Social Media en aannames.. gekker moet het niet worden!

Gisteravond NPO1 op zwart, NOS journaal kon niet uitgezonden worden, dan denk je dat een technische storing de reden is of misschien wel ontstaan door het slechte weer [code oranje die door de KNMI afgegeven was]. Ook ik neem wel eens zaken aan waarvan later blijkt dat het zeker niet correct was. Alleen deel ik deze aannames niet via Social Media. Er komen te vaak tenenkrommende zaken voorbij via Twitter ..helaas! 
Er bewust van zijn dat vaak het 'politieoptreden' de media haalt.. De aanleiding vooraf niet



Naar aanleiding van een Tweet via @Margareth_We [Ik steun het #pooierverbod. Pooiers mogen geen geld verdienen over de ruggen van prostituees. #jojanneke Meer weten? [EO/IkSteunHetPooierVerbod] kreeg ik een Tweet van een volger waarin zij schreef dat ik mijn mening [die ik in het verleden met haar had gedeeld] volledig had veranderd en meeging met de grootste partij. Dit naar aanleiding van de uitzendingen van Jojanneke over prostitutie en mensenhandel. Ik antwoordde haar via een privébericht het volgende: "Er zijn pooiers waarbij het alleen maar gaat over macht en geld en daar heb ik moeite mee! Of de prostituee nu wel of niet vrijwillig haar werk doet". Mijn mening was niet veranderd maar de afhankelijkheidspositie van [sommige] prostituees geven mij het idee dat het onversneden mensenhandel is. Aanname dus door deze Twittervolger, oordelen zonder eerst de feiten te kennen. Informatie halen bij de bron, heel belangrijk.

Nog even terug naar de situatie op het Mediapark: De man kwam het NOS-pand binnen door een bewaker te bedreigen met een wapen. NOS-verslaggever Martijn Bink zegt tegen RTL dat de man de redactie op kwam lopen en om zendtijd vroeg. Daarna kwamen de meest vreemde Tweets voorbij. Zoals het niet kunnen bekijken van een uitzending van 'Wie is de mol?', het zou gaan om de 19-jarige Tarik Z en binnen no-time kwam daar zelfs zijn Facebook pagina voorbij, ook zouden zijn beide ouders vorige week zijn overleden, ook zou hij geadopteerd zijn. Aanname van feiten zonder het na te vragen bij de bron. Roeptoeteren heet dat. Al eerder heb ik dit fenomeen gemeld in een eerdere column.
Arthur van der Vlies, een oud Politieagent, schreef hier vandaag een zeer duidelijke blog over, genaamd: DE "DESKUNDIGEN" EN ROEPTOETERAARS op Reflectie in Blauw. "De beste stuurlui staan aan wal" en zo is het..

Social Media kan nogal confronterend zijn. Alles verschijnt hier. Beelden van verdachten. Hebben we niets geleerd van de Kopschoppers van Eindhoven? .Lagere straffen vanwege inbreuk privacy. Bij het bepalen van de strafmaat hield de rechter rekening met het uitzenden van de beelden in Bureau Brabant. Hij vond dat een inbreuk op de privacy van de verdachten. De rechter paste twee maanden strafvermindering toe. Advocaat zal roepen: 'Dader Tarik Z is al gestraft door de media. 
Er werden al snel grappen gemaakt en behoorlijk gebruik gemaakt van fotoshoppen. Maar als er gisteravond slachtoffers waren gevallen? Was dat dan de schuld geweest van de Politie? Roeptoeters zijn gewoon niet uit te roeien, mediageilheid en ramptoerisme blijven. Wat bezielt deze mensen.
Een andermans ellende zorgt ervoor dat ze zichzelf beter voelen, is dat het?
Tenenkrommend gewoon. Als ik een column schrijf zorg ik ervoor dat ik zaken verifieer.
Roeptoeteren doe ik niet.. Ik probeer middels schrijven mensen tot nadenken aan te zetten en zeker niet mijn mening op te dringen.


Alleen roepen en schreeuwen lost niets op, neem eerst eens de tijd om de waarheid te achterhalen. Probeer, net als ik, gereedschap aan te reiken.


Margareth Weijers
www.veiligleefbaar.nl
tips-tricks-tools.blogspot.nl



Bekijk ook:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten