Pagina's

zondag 9 november 2014

Column Overpeinzingen tijdens de ‘donkere dagen’

Een column schrijven als redacteur/eigenaar van VeiligLeefbaar, ik had me nog zo voorgenomen het niet te doen. Maar, zoals bij veel Nederlanders, kwam er van die voornemens die je aan het eind van het jaar maakt zo weinig terecht. Nu doe ik dat tegenwoordig op tips-tricks-tools.blogspot.nl. Waarom hebben wij niets geleerd van de bankencrisis 2008-2009? Oeps! daar gingen de aandelen. Lekker belangrijk!
Bedrijven zijn failliet gegaan, banken werden overgenomen door de staat of kregen financiële injecties. Maar wat moeten de mensen die nog steeds aan wurghypotheken vastzitten?Heel veel hardwerkende mensen verliezen hun baan en als genadeklap komen de bezuinigingen, huur- en belastingverhogingen.

Werkloosheid, voedselbanken, ontevredenheid, onrust en criminaliteit. Natuurlijk gaan we gewoon door met de graaicultuur. Nog steeds krijgen mensen torenhoge bonussen en doen wij aan risicovolle beleggingen ten koste van de gewone man. Je hoeft alleen de tv maar aan te zetten en je hoort en ziet niets anders dan narigheid.

Nou kwam ik op de site Mindz.nl een blog/column tegen: “Angst gedreven somberheid.....molenstenen bij verandering!” van Hems Zwier. Wat een tekst en recht uit zijn hart. Gewoon tv, radio en computer uitzetten en je schouders eronder. “Niet lullen maar pellen”, zoals ze dat in Volendam zeggen.

Al weken lees ik items of zie ik zaken op de televisie voorbij komen en waar gaat dat in godsnaam over? Nou, over de stiltecoupés waar reizigers zich ergeren aan anderen betreffende te hard praten of bellen. Wees blij dat je in Nederland bent geboren, want in India zit je in een treincoupé die gewoon uitpuilt en waar je jezelf niet eens kan horen ademen. Nog meer hot items: Zwarte Piet en vinkjes bij whatsapp berichten. Waar maken mensen zich druk over in een tijd waar niets meer zeker is? Hebben we straks nog de Euro, welke landen gaan failliet en in hoeverre heeft dat invloed op de vele voorgenomen bezuinigingen van de Overheid? Welk effect zullen die bezuinigingen hebben op de toch al kwetsbare groepen in onze samenleving? Blijft het in Nederland wel leefbaar en veilig? Dit vanwege alle onrust over de Jihad maar niet te vergeten de uitbraak van Ebola.
Zijn we niet al een beetje terug in de 'Koude Oorlog'?

Elk jaar tijdens de donkere dagen voor de Kerst denk ik terug aan de periode dat ik werkte
als etagehoofd in een verzorgingshuis. Ik vond het fijn om juist tijdens de kerstdagen te werken. Sommige bewoners waren erg eenzaam en kregen geen bezoek van familie of vrienden. Juist door extra aandacht te geven en een fijne sfeer te creëren, had ik het gevoel écht iets te geven en niet de intentie hebben er wat voor in de plaats te krijgen.

Het is een beetje een tweede natuur, een soort van ‘geloof’ voor mij om behulpzaam te zijn.
Tegenwoordig leven mensen langs elkaar heen; een helpende hand ziet men te vaak als bemoeienis. Maar ik hou vol, de langs mij heen lopende mensen zeg ik netjes gedag, want zo is mij dat geleerd. Vandaar dat ik een paar dagen geleden met een tas vol eten en drinken een kennis verraste. Deze man zal zijn kamer worden uitgezet aan het einde van de maand en hij had al een week niet normaal kunnen eten en dronk alleen nog water. Hij bietste af en toe een sigaretje bij de bovenburen en degene die hij altijd belangeloos heeft geholpen met klussen namen niet eens de telefoon meer op als hij belde.

Wat mij verbaasde toen ik in 2011 een doorstart maakte met VeiligLeefbaar, is dat medewerkers van organisaties en van diverse Social Media er moeite mee hebben hun kennis te delen. Volgens mij is kennis delen kennis vermenigvuldigen!

Misschien kunnen wij het tij keren door het fenomeen ‘graaicultuur’ [in wat voor vorm dan ook] achter ons te laten en ons belangeloos in te zetten voor anderen.

Margareth Weijers

www.veiligleefbaar.nl
tips-tricks-tools.blogspot.nl
columnsveiligleefbaar.blogspot.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten