Pagina's

vrijdag 8 maart 2024

En zo leerde ik Pater Wijbe Fransen van het Dominicanenklooster in Zwolle kennen…

Wat hieraan vooraf ging….

Ik woon sinds 2018 in Zwolle en ben van oorsprong een Haarlemmer. Ik vind het prettig wonen in Zwolle! Nou is het zo dat ik halve dagen werk, thuis weliswaar. ‘s middags doe ik klusjes in huis, doe mijn boodschappen, ga op visite of lekker fietsen in de mooie omgeving. Ook bezoek ik met enige regelmaat het Dominicanenklooster in Zwolle.


Zo wilde ik in december even naar het voorportaal van de kerk om wat kaarsjes aan te steken, wat bidden en tot mezelf komen. Door een vervelend voorval, deels door mijzelf veroorzaakt, kwam ik bij de Kerk aan maar helaas waren overal de deuren dicht. Toen raakte ik in paniek…


Wel zag ik licht op iets wat op een kantoor leek en belde aan. Er deed een vrouw open, vroeg heel vriendelijk of ze iets voor mij kon doen…en ik begon te huilen en heb waarschijnlijk getracht te vertellen wat mij tergde en mij zo overstuur maakte. Vooral over het feit dat ik tot mezelf wilde komen in het voorportaal van de kerk. Zij vertelde mij dat het dicht zat omdat er een Kerstviering bezig was van een school. Toen stelde ze voor dat ik wellicht wilde praten met een Pater!


Dan voel je je toch wel heel erg nietig, maar ook wilde ik niemand verder lastig vallen. Door haar inschatting en het voorstel hem even te bellen ging ik overstag. Inmiddels zat ik binnen.

Ze kwam terug met de mededeling dat hij dat wilde en ik naar de Veerallee moest gaan want daar woonden de Paters tijdelijk totdat de verbouwing van het Klooster klaar is. Maar het stormde nogal hevig en ik was op de fiets vertelde ik haar. Nou, deze ‘Kerstengel’ wilde mij wel brengen met de auto en wachten totdat het gesprek met Pater Wiebe afgelopen zou zijn.

Bezwaard voelde ik mij zeker. Ze zei dat ze in de auto gewoon kon werken op haar laptop. Zoiets had nog nooit iemand voor mij gedaan.


Ze zette mij daar af en heb ik uiteindelijk Pater Wijbe Fransen ontmoet. Mijn waarschijnlijk onsamenhangend verhaal over mijn persoonlijke drama werd deskundig gefileerd en ik werd rustig in mijn hoofd. Hij vertelde over het klooster en drie mede-kloosterlingen. Zijn lange verblijf in Aruba en het begeleiden van echtparen op Aruba, zowel jonge mensen die zouden gaan trouwen als meer ervaren stellen. Dit werk kwam voort uit de constatering dat veel huwelijken leeg, eentonig en zonder bezieling waren. Tevens is hij de drijvende kracht achter de Caribische eucharistievieringen die in de Dominicanenkerk worden georganiseerd!


Hij zei dat als ik behoefte had om te praten hem zou kunnen contacten. Na het zegenen ging ik heen met een rugzak die een stuk minder zwaar woog! De tweede Kerstengel op één dag.


Het fijne rustige gevoel en het besef dat zowel Jitske als Pater Wijbe er voor mij waren op een zeer donker moment in mijn leven gaven mij ook de kracht om zaken anders op te lossen. Mooi voorbeeld van Pastoraal werk en begeleiding……

Geen opmerkingen:

Een reactie posten