Pagina's

zaterdag 26 december 2015

Column Kerstdagen in onzekere tijden!

Heerlijk, ik hou van de tijd vlak voor Kerstmis en zeker van de Kerstdagen zelf. Fijn met familie aan tafel, kerstboom, kaarslicht, centrale verwarming aan  en gezelligheid. Veel boodschappen doen en bang dat je ingrediĆ«nten vergeten bent te halen. Tijdens deze onzekere tijden [lees crisis] heb ik een ietwat dubbel gevoel. Ik schaam mij! Er zijn zoveel mensen die dit allemaal niet hebben. Geen familie, geen geld, dak- en thuisloos.. en oneindige eenzaamheid! 

Het CBS publiceerde het rapport Armoede en sociale uitsluiting 2015. Omdat de inzichten van wat armoede precies is subjectief zijn, spreekt CBS niet van arme huishoudens. Door armoede in een breed maatschappelijk perspectief te plaatsen, maakt CBS de complexiteit van het verschijnsel zichtbaar. In Nederland is armoede geen kwestie van fysiek overleven. Iedere burger heeft in beginsel een dak boven zijn hoofd, hoeft geen honger te lijden, kan zich deugdelijk kleden en heeft toegang tot medische zorg. Armoede, of beter gezegd inkomensarmoede is gedefinieerd als het hebben van onvoldoende geld (inkomen) om een bepaald consumptieniveau te realiseren dat in Nederland als minimaal noodzakelijk wordt geacht.

Deze bevolkingsgroepen zitten dus niet knus aan een mooi gedekte tafel met lekkernijen. Geen luxe en geen cadeautjes onder de kerstboom. Zij zijn aan het overleven.. 
Soort van Russische Roulette, angst voor wat de volgende dag zal brengen, bang voor de eenzaamheid, bang voor de brievenbus vanwege aanmaningen of er helemaal geen kerstkaart in vinden. Sterker nog, op straat leven! Diep triest eigenlijk dat dit anno 2015 nog voorkomt in Nederland. 

Dit jaar heb ik dus [alweer] geen kerstkaarten gestuurd maar ga bij  eenzame mensen langs en zal geld geven aan een goed doel. Niet om mezelf beter te voelen en ongegeneerd aan de dis te kunnen gaan zitten maar proberen om in ieder geval een minder bedeelde wat aandacht te geven en een luisterend oor te bieden. 

Ik schaam mij diep! Misschien dat meer mensen dat zelfde gevoel ervaren en niet wegkijken. Mijn voornemens voor 2016 zijn dan ook om mij te blijven inzetten voor de kwetsbaren in deze samenleving en de strijd aan te blijven gaan tegen onrechtvaardigheid!

Count your blessings!

Margareth Weijers


Geen opmerkingen:

Een reactie posten