Pagina's

dinsdag 21 november 2023

Column Huur [fraude], Verhuur [fraude], gluurverhoging, verantwoordelijkheden en verplichtingen!

Verhuur je eigen huis eens! Tegenwoordig komt dat nogal vaak voor. Je hebt een ander huis gekocht [of verhuisd naar het buitenland] maar helaas door de huidige crisis krijg je het oude huis niet verkocht. Dan ga je naar een Verhuurmakelaar en verwacht je dat er nette huurders in komen en dat je elke maand de huur op je rekening gestort krijgt. Lijkt eenvoudig maar niets is minder waar..


Er zijn voorbeelden te over waar het gigantisch is misgegaan. We beginnen natuurlijk eerst met de zorgplicht van de verhurend makelaar. Zij behoren de identiteit, huidige werkgever, loonstrook, adresgegevens en het [voormalig] huurgedrag van de potentiële huurder te checken. Maar als daar door de desbetreffende makelaar niet correct mee wordt omgegaan? Als je even zoekt via het internet naar Direct Wonen kom je er al snel achter dat zij behoorlijk veel steken laten vallen.

Kennis delen is kennis vermenigvuldigen. Dat is ook wat ik tijdens werk voor Stichting Bestrijding Woonfraude en Hennepteelt [SBWHnl] en Tips,Tricks&Tools Blogspot probeer te bewerkstelligen. Ik ben geïnteresseerd in mensen en meningen en uiteraard wil ik hier ook tijd in steken. 

Na een gesprek met Direct Wonen heeft de Commercieel Direct Wonen op mijn verzoek een column geschreven: 

Uiteraard ging het gesprek tussen mij en de heer Sinke voornamelijk over woonfraude en natuurlijk kon de wanprestatie van Direct Wonen niet ongenoemd blijven.


"Dus ondanks deze secure werkwijze, komt het heel soms voor dat een huurder malafide blijkt te zijn. Als marktleider is Direct Wonen zich er terdege van bewust wat voor schade dit kan aanrichten. We nemen onze taken wat betreft het selecteren van de juiste huurder en het controleren van deze huurder dus zeer serieus."

Op deze column kwamen reacties en heb hem dit per mail laten weten. Maar als ik dan door de commercieel directeur van Direct Wonen afgeserveerd wordt via een nogal ‘ongezellige’ email gaan mijn haren overeind staan. E-mails waren niet ontvangen en hij maakte zelf wel uit of hij er tijd wilde besteden . Ik had hem alleen per email doorgegeven dat er reacties waren gekomen op zijn column en dat er zeer waarschijnlijk een branche organisatie voor verhurend makelaars zou worden opgericht. Ik heb veel geduld maar dan ben ik klaar met Direct Wonen.

Wel liet hij mij weten dat personeel van Direct Wonen deelgenomen hebben aan een cursus ‘Verhuur Veilig’.

Om een idee te krijgen wat incompetente Verhuurmakelaars veroorzaken is het aan te raden naar een uitzending van Zembla te kijken: Zembla Verhuurmakelaars van 11 april j.l. Ook af en toe checken in het huis zou een optie zijn, ik vind dit een taak van een verhurend makelaar. Het inlichten van de eigenaar, als zich problemen voordoen, hoort hier mijns inziens ook bij.

Maar wat als je gewoon wilt huren, particulier of via woningcorporaties, en je zoekt een huis dat bij je budget past. Tot zover geen problemen. Ik maakte het zelf mee in Haarlem! Huren via een Verhuurmakelaar, de prijzen zijn uiteraard hoger dan de sociale huurwoningen, en daar betaal je cash! Geen pinautomaat te vinden. Er werd niets gechecked. Een maand en een maand borg. Deze Verhuurmakelaar gaf niet thuis toen er problemen ontstonden met mij en de eigenaar.

Gelukkig kreeg ik al snel een Sociale Huurwoning via Woonservice. Geen gezeur meer met huisbaas of incompetente Verhuurmakelaars zou je zeggen. Helaas laat Woningcorporatie Ymere behoorlijk wat steken vallen als we het alleen al over onderhoud hebben. Hier vindt u het rapport dat de SP heeft opgesteld naar aanleiding van het meldpunt. Wel heb ik, vanwege het niet repareren en oplossen van problemen in de woning, de Huurcommissie ingeschakeld.Ook hier werden de problemen niet serieus genomen. Via Twitter ben ik uiteindelijk bij de Geschillencommissie terechtgekomen en deze heeft Ymere gemobiliseerd.

Waarom kiezen mensen voor een ‘Sociale Huurwoning’ ? Hierin wonen veel mensen met een kleine ‘beurs’, de meeste hebben geen geld om een woning te kopen. De huren zijn ook relatief laag. Natuurlijk moeten de Scheefwoners worden aangepakt. Scheefwonen is vooral een symptoom van de gestremde doorstroming op de woningmarkt. Er is een tekort aan woningen voor middeninkomens: er zijn weinig (private) huurwoningen in het middensegment en koopwoningen zijn te duur. Daardoor hebben gezinnen met een middeninkomen die in een sociale huurwoning zitten vaak geen betaalbare alternatieven.

Uiteindelijk kom ik tot de conclusie dat vooral de bewoners met de lagere inkomens flink gepakt worden. Geen huursubsidie omdat je verzamelinkomen net iets te hoog is. Verhuizen is ook geen optie want je spaargeld heb je gebruikt om je huurwoning op te knappen. Misschien wil je het spaargeld gebruiken om de ziektekosten mee te betalen.
Wat gaat er gebeuren met de inkomensafhankelijke huurverhoging als je ‘gehandicapt’ bent, een WAO uitkering hebt?

Waarom zou je toestemming geven aan de Belastingdienst om jouw prive gegevens door te geven aan de Woningcorporaties? De Belastingdienst maakt van huurverhoging een loterij. Willen wij daaraan meedoen?

Waarom zou je als huurder genoegen nemen met deze huurverhogingen? Hoe is het gesteld met de zorgplicht van woningcorporaties? Corporaties zijn in het leven geroepen om ook mensen die minder draagkrachtig zijn van woonruimte te voorzien.
Mijn advies is dan ook om bij twijfel over de verhoging dit bij meldpunt inkomensafhankelijke huurverhoging te melden en via deze link: gluurverhoging te bekijken of de opgelegde huurverhoging wel terecht is.

Verhuurmakelaars en Woningcorporaties komen vaak hun zorgplicht niet na. Ze laten een spoor achter van vernielingen. Over de ruggen van onschuldige burgers en minder draagkrachtigen welteverstaan.

Margareth Weijers
Stichting Bestrijding Woonfraude en Hennepteelt [SBWH]
tips-tricks-tools.blogspot.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten