Pagina's

dinsdag 5 augustus 2014

Column Integriteit, hoezo?

Volgens de Dikke van Dale zijn de synoniemen voor Integriteit: ‘ongeschondenheid’ , ‘onkreukbaarheid’ en ‘onontkoopbaarheid' en vul ik het zelf aan met ‘betrouwbaarheid. Zou je je dus niet aan de bestaande [on]geschreven regels en wetten houden ben je dus geenszins integer. Deze synoniemen komen uit een uitgave van 1982 maar tot op heden staan deze omschrijvingen nog als een huis.



Wetten en regels gelden niet alleen voor de [semi]overheid maar natuurlijk ook voor alle burgers in Nederland. Bega je een verkeersovertreding dan is het vanzelfsprekend dat je een boete krijgt en zal je deze moeten betalen.
Maar wat als je ambtenaar van Politie bent? Na het behalen van een diploma moet je een eed afleggen. Meestal begint het afleggen van een eed met: ‘Ik beloof’ of ‘Ik zweer’ en eindigt met: ‘Zo waarlijk helpen mij God Almachtig’ en/of ‘Dat verklaar/beloof ik’.
Ook ik heb een eed af moeten leggen na het behalen van mijn diploma Ziekenverzorging, de zogenaamde Eed van Hippocrates, waarin mijzelf verplichtte mij aan bepaalde beroepsregels te zullen houden.
Hier een voorbeeld van een Politieambtenaar die zich dus niet aan zijn eed heeft gehouden:Vrijspraak na schending ambtsgeheim. Natuurlijk heeft zo’n verhaal twee kanten en dit vermelden ze dan niet in de media. Maar privé moet ook privé blijven.

Kortgeleden kwamen gemeentelijke en provinciale bestuurders in het nieuws wegens integriteitsproblemen, als het ware een Golf van integriteitskwesties in bestuurlijk Nederland.Mijns inziens moet er moet meer aandacht komen voor preventie van integriteitsschendingen door politici en bestuurders. Maar wie gaat het bestuur in Nederland controleren?

Vriendjespolitiek blijft in deze een groot probleem. Gesteggel in Politieke Partijen, onderlinge machtsstrijd, leugens en bedrog. Het niet kunnen vertrouwen op de Overheid veroorzaakt een gevoel van Onveiligheid en een verlaging van Leefbaarheid bij de ‘gewone’ burgers. Beetje bij beetje brokkelt het vertrouwen af. Zou dit één van de redenen kunnen zijn van het geweld tegen ambtenaren en werknemers met een Publieke Taak? Waarom als burger je aan wetten en regels houden terwijl degene die deze maken en zouden moeten handhaven, deze behoorlijk overschrijden.

Misschien een idee om het boek, waarin het belang van integriteit binnen overheidsinstellingen en andere publieke organisaties middels een gedegen onderzoek worden toegelicht dit boek [Bol.com] te gaan lezen, dit voor degenen die zich wellicht aangesproken voelen edoch van plan zijn om het in de toekomst anders willen gaan aanpakken!

Helaas komen misstanden betreffende Integriteit ook voor bij de zogenaamde ‘burgerinitiatieven’! Als je een Stichting wilt beginnen zijn hier ook regels voor die je moet naleven! Volgens Wikipedia is een stichting zelfstandig drager van rechten en plichten! Een voorbeeld hiervan is een Stichting die zich het lot aantrekt van kinderen, die in wat voor vorm dan ook, misbruikt zijn. Op zich natuurlijk een prima initiatief mits zij zich integer zouden gedragen.

Ik kreeg informatie [op mijn verzoek] via email omtrent deze stichting van de eigenaar van Interrescue.nl, deze richt zich specifiek op internationale onderzoeken, beveiliging, persoonsbegeleiding, voorkoming ontvoering(en) en de opsporing van vermiste en/of ontvoerde personen.

Hij stuurde mij dit :

“Omroep Brabant moet een veroordeelde Pedoseksueel uit Eindhoven € 2000 als schadevergoeding betalen” zie link [Bron: BD] naar het krantenartikel. Eerder genoemde veroordeelde heeft deze integriteitsproblemen neergelegd bij de Raad voor de Journalistiek, zie de uitspraak van 07-02-2012 via deze link [Raad v.d Journalistiek. Is dit ramptoerisme of gewoon mediageilheid van deze stichting? "

Dit zijn toch zaken waar ik mijn handen niet aan zou willen branden. Integriteit en betrouwbaarheid zijn voor mij ‘heilige huisjes’. Je moet het verhaal onderbouwen alvorens je het gaat aanbieden bij omroepen en/of kranten.

Ik zou middels columns en verhalen natuurlijk van alles kunnen beweren en roepen maar het moet gestoeld zijn op waarheden. Als ik onwaarheden plaats zal ook ik aangesproken worden en neem ik mijn verantwoordelijkheid hierin. Ik pretendeer niet alles te weten en hoop dat bezoekers en lezers van de site www.veiligleefbaar.nl Tips, Tricks & Tools en Margareth's Columns
 gebruik maken van de items die ik plaats en hier misschien hun voordeel mee kunnen doen.

Gelukkig gebruik ik meestal items van andere organisaties en verschuil ik mij [soms] achter deze stelling:

“don’t kill the messenger”……….


Lees verder via







Margareth Weijers


www.veiligleefbaar.nl
http://tips-tricks-tools.blogspot.nl/
http://columnsveiligleefbaar.blogspot.nl/

3 opmerkingen:

  1. Wellicht interessant om als expert het woord Integriteit te gaan omschrijven op www.ensie.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoiets als het juiste doen ook als een ander niet kijkt! Zoals de afbeelding aangeeft?!

      Verwijderen
    2. Zelf ben ik uiteraard geen expert wat betreft Integriteit! Mocht ik nog een blog over Integriteit schrijven zal ik hem delen..

      Verwijderen