Pagina's

vrijdag 23 augustus 2013

Column Waar is het respect?

Een tijdje geleden was ik met mijn hond aan het wandelen en zag in de verte drie fietsers aankomen. Aangezien mijn hond niet aangelijnd was moest ik zorgen dat zowel hij als de fietsers geen gevaar zouden lopen. Toen ze dichterbij kwamen zag ik dat het jongetjes waren [licht getint] van de leeftijd 8 tot 10 jaar. Inmiddels had ik de hond aangelijnd en reden de fietsers voorbij. Nog geen drie meter achter mij hoorde ik een Turks scheldwoord en daarna wat gelach. Omdat ik een Turkse vriendin heb wist ik dat zij mij uitscholden voor hoer! Ik kende de jongens niet, ik liep niet in de weg dus waarom dit soort opmerkingen? Weinig respectvol.



Nou sprak ik gisteren, toevallig op dat zelfde paadje, een vrouw die met haar ouders in een boerderij woont aan het einde van het pad. Zo grappig want toen ik bewonderend opmerkte dat de boerderij er zo mooi uitzag begon zij te praten over het achteruitgaan van de buurt. Ze vertelde mij dat ze nogal respectloos behandelt is en regelmatig uitgescholden werd door allochtone buurtkinderen en zelfs gestalkt is. Ze had hier geen melding van gedaan bij de politie. Haar toch aangeraden dat wel te doen. Eigenlijk waren wij het eens over respect en opvoeding en dat deze twee zaken onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Toen kwam ik vandaag dit artikel tegen! Even een prachtig gedeelte uit het artikel: "Wanneer er geen zelfrespect is, kan er ook geen respect voor de ander zijn. En zo wordt er getornd aan de regels van fatsoen. Zonder fatsoen is er ook geen respect voor de wetten die ons land regelen. Wanneer fatsoen door de keukendeur het huis verlaat, komt troep door de voordeur naar binnen, en belandt het land in een moreel verval".

Dit artikel gaat over het eiland CURAƇAO maar het zou zomaar op ons eigen Nederland van toepassing kunnen zijn. En dat is al erg genoeg!

Bronhttp://www.versgeperst.com
Auteur:  Joseph ‘Jopi’ Hart

Geen opmerkingen:

Een reactie posten