Pagina's

maandag 14 augustus 2017

Column Woonfraude en intimidatie in Haarlems particulier verhuurd vastgoed

Er zijn in Haarlem van die prachtig mooie panden die twee woonlagen hebben, achter je huisnummer staat dan ook Rood voor boven en Zwart voor beneden. Helaas, bij mij niet! Ik huurde de benedenwoning. Aangezien ik in het bezit ben van een auto had ik een parkeervignet en bezoekerskaart. Na een jaar krijg je dan een rekening voor een nieuw vignet maar volgens de acceptgiro zou ik voor twee auto’s moeten gaan betalen. Vreemd verhaal vond ik.



De particuliere verhuurder had volgens de gemeente zijn huis niet ingedeeld waardoor ik die rekening toch zou moeten voldoen. Illegale kamerbewoning oftewel verkamering.[Bron: SBWH] Wel adviseerden zij mij om samen met de huisbaas formulieren in te vullen waardoor mijn ‘zelfstandige’ woning ook als dusdanig in de Gemeentelijke Basis Administratie [GBA] zou komen. Nou dat wilde de huisbaas wel maar de avond voor de gemaakte afspraak bij de Gemeente werd deze afgezegd door zijn ‘verhurend’ makelaar. De huisbaas wilde plotseling niet meewerken, vertelde hij.

De gemeenteambtenaar heeft mij de volgende dag het een en ander uitgelegd!
Ook was, na een bezoek van de gemeente, mijn benedenhuis plotsklaps voorzien van een A dus een zelfstandige woning. Daarna ging het balletje rollen.
De huisbaas moest zorgen voor geïsoleerde plafonds vanwege de brandveiligheid, de hal moest gescheiden worden, de twee voordeuren teruggeplaatst, gas/water/licht gescheiden, aparte CV geplaatst en mocht de 2e verdieping niet meer apart verhuurd worden.
De Poolse bewoners van deze verdieping wonen hier nog steeds.
Op de eerste verdieping worden de twee kamers apart verhuurd. Ja de huisbaas heeft het prima voor elkaar, 2 huizen in Nederland en 1 in Turkije.

De verhurend makelaar krijg courtage voor bewezen diensten maar informeerde mijn toenmalige huisbaas onvoldoende.Na de verbouwingen was mijn huur niet meer all-inclusief en moest ik zelf zorgen voor gas/water/licht en kabeltelevisie en internet. Zaken werden plotsklaps gestopt. Niets in overleg.
De verhurend makelaar, ik zal de naam niet noemen, kon mij niet helpen. Nee dat snap ik want lucratief verhuren betekent garantie tot om de hoek.

Ondanks dat de gemeente weet dat er nog steeds ‘fout’ verhuurd doen ze er niets tegen. Huurfraude, belastingfraude, intimidatie.



Goed geregeld 'verhurend' makelaar!

Bedankt Gemeente!

Bedankt Politici!


Eigenaren die nu zonder vergunning de woonruimte omzetten (kamerverhuur) of bijvoorbeeld bouwkundig splitsen zullen, nadat de vergunningplicht herleeft, alsnog een vergunning moeten aanvragen en aan de thans c.q. dan geldende voorwaarden moeten voldoen. Huur en verhuur middels bij het Keurmerk VerHuurVeilig [SCVM]aangesloten verhuurbemiddelaars. Zo streeft de Stichting Bestrijding Woonfraude en Hennepteelt [SBWH] naar het veilig en gezond houden van de de verhuurmarkt.

Voor meer informatie over veilig verhuur, educatie, businesspartners en Keurmerkhouders en melden verdachte zaken kunt u contact opnemen en Melden van verdachte situaties via Stichting Bestrijding Woonfraude & Hennepteelt www.sbwh.nl info@sbwh.nl 085-273 52 77
Margareth Weijers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten